.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آغاز صيد ماهيان خاوياري از سواحل گلستان

مدير امور ماهيان خاوياري استان گلستان اعلام كرد: صيد پاييزه ماهيان خاوياري از امروز شنبه سي‌ام شهريور ماه، رسما در آبهاي سواحل استان آغاز شد.

"سيدمصطفي عقيلي‌نژاد" روز شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: آغاز صيد ماهيان خاوياري در دوره بهره‌برداري ‪ ،۸۷ - ۸۸‬براساس مصوبات كميسيون عالي بهره‌برداري از ماهيان خاوياري درياي خزر، صورت مي‌گيرد.

وي اظهار داشت: انجام فعاليتهاي صيد، عمل‌آوري، صادرات و فروش محصولات خاوياري در گلستان از وظايف مديريت امور ماهيان خاوياري استان است كه در پنج مركز فرآوري و با دو سيستم خصوصي و دولتي، در حال انجام است.

وي افزود: فعاليت اين مراكز فرآوري خاويار، براي ‪ ۵۳۰‬نفر، اشتغال مستقيم ايجاد كرده است.

وي اعلام كرد: طي فصل صيد بهاره سال جاري، مجموعا حدود دو تن از انواع خاويار استحصال شد كه بيش از ‪ ۵۵‬درصد خاويار توليدي كشور را به خود اختصاص مي‌دهد.

مدير امور ماهيان خاوياري استان گلستان اضافه كرد: با توجه به اهميت بازسازي ذخاير ماهيان خاوياري، در طي فصل بهار، ‪ ۷۰‬درصد از ماهيان صيد شده، ضمن پرداخت پاداش به صيادان، در اختيار مراكز تكثير و پرورش ماهيان خاوياري قرار گرفت كه با توجه به موقعيت حساس ذخاير درياي خزر، از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است.

عقيلي‌نژاد افزود: همچنين مشاركت در گشتهاي شبانه به همراه ماموران حفاظت منابع شيلات و بازديد شبانه دام از فعاليتهاي متمايز امور ماهيان خاوياري استان گلستان در سال جاري، محسوب مي‌شود.

ره‌آوردسفر دوم هيات دولت به استان گلستان، دو مصوبه را در بخش استحصال خاويار، به ارمغان داشت كه حكايت از عزم جدي دولت در توسعه اين بخش دارد.

اين مصوبات، شامل ايجاد بزرگترين مركز پرورش ماهيان خاوياري در استان گلستان و نيز تهيه و اجراي طرح ويژه حفاظت، تكثير، پرورش و توليد ماهيان خاوياري اين استان است.

برابر آمار، در آبهاي ساحلي استان گلستان در پايان فصل صيد گذشته، پنج هزار و ‪ ۴۴۰‬كيلوگرم خاويار استحصال شد كه موقعيت اين استان را در كسب مقام اول صيد ماهيان خاوياري در كشور، همچنان تثبيت كرد.

پنج گونه مهم در آبهاي درياي خزر از جمله سواحل استان گلستان از اهميت و شهرت جهاني برخوردار است كه "فيل‌ماهي" يا "بلوگا" بزرگترين عضو اين گونه بوده و از اين رو، به آن فيل‌ماهي مي‌گويند و مرغوبترين خاويار نيز، از اين گونه استحصال مي‌شود.

گونه ديگر "قره‌برون" يا "تاسماهي" است كه بومي سواحل ايران بوده و خاويار آن رنگهاي متنوعي از رنگ طلايي و خاكستري تيره را دربر مي‌گيرد.

گونه سوم "چالباش" يا "تاسماهي روس" مهمترين گونه تاسماهيان در شمال درياي خزر محسوب شده و در عين حال، در بخش‌هاي جنوبي نيز، يافت مي‌شود.

"شيپ" يا "تاسماهي شكم‌برهنه" از جمله ماهيان نادر و كمياب در درياي خزر است به طوري كه، در معرض انقراض قرار گرفته و صيد آن ممنوع است.

گونه پنجم ماهيان خاوياري درياي خزر نيز، "دراكول" يا "ازون‌برون"، كوچكترين عضو پنج گونه بومي خزر است كه به واسطه پوزه بلند و شكل منحصر به فرد آن، به ازون‌برون معروف است و خاويار آن، از نظر ظاهري ريزتر از بقيه و از نظر طعم و مزه، دلچسب‌تر است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.098 seconds.